Το εμβληματικό ποίημα του Άγγελου Σικελιανού «Στην μνήμη του Παλαμά», το οποίο απήγγειλε ο δημιουργός του με τη βροντώδη φωνή του μπροστά στον νεκρό Παλαμά τον Φεβρουάριο του 1943 στο Α΄ Νεκροταφείο της Αθήνας, αποτελεί ένα θρήνο για τη θανή του εθνικού ποιητή αλλά και ύμνο στην Ελλάδα και την ελευθερία της, που τόσο αγάπησε και ύμνησε ο Παλαμάς.
Το ότι επανέρχεται στην επιφάνεια υπό διάφορες συνθήκες και καλλιτεχνικές εκδοχές δηλώνει τη διαχρονική σημασία του και το επίκαιρο, θα λέγαμε, της επιρροής του μηνύματός του.
Ο γνωστός μελοποιός της ποίησης Σπύρος Αρσένης, μέσα σε άλλα ποιήματα του Σικελιανού που έντυσε μουσικά, περιέλαβε και το ποίημα αυτό, ποίημα ταυτόχρονα επικό, λυρικό και δραματικό, σύμφωνα με την άποψη του ποιητή για τη μεγάλη ποίηση.
Το ποίημα παρουσιάστηκε κατ’ επανάληψη σε διάφορες εκδηλώσεις ανά την Ελλάδα, τελευταία στο Γυάλινο Θέατρο, τον γνωστό πολυχώρο στην Αθήνα.
Την ενορχήστρωση επιμελήθηκε ο Χρήστος Κουμούσης και από τους ερμηνευτές θα αναφέρουμε τα ονόματα της Έλσας Αφεντάκη, του Πάνου Κολοβού, της Χριστίνας Καρύδη, του Δημήτρη Τριανταφυλλίδη και της Αθηνάς Αρσένη.